در کلاس درس قیام امام حسین(ع)
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۶۷۰۶۸
به گزارش قدس آنلاین، کاروان امام حسین علیهالسلام از یک جهت، کلاس درس معلم عالم برای مسلمانانی بود که دل به همراهیِ امام سپردند. در این کلاس درس، گروهی مردود شدند و از همراهی بازماندند، اما عدهای دیگر مانند پرندگانی سبکبال در آسمان حسینی بال گشودند و به بالاترین ارتفاعات عالم رسیدند و در بهشت مخصوص پروردگارشان منزل گزیدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بنابراین اگر بخواهیم از منظر "معلّم" به صحنه قیام امام حسین علیهالسلام نگاه کنیم، به نتایج دیگری از فلسفه قیام اباعبدالله علیهالسلام و ماجراهای مربوط به آن دست مییابیم؛ با این نگاه در مییابیم که نوع برخورد امام و نوع کلامشان در منزلگاههای منتهی به سرزمین نینوا از یک سو حاکی از پالایش کاروانیان و غربال آنها و از دیگر سو حاکی از تقویت بنیههای معرفتی خوبان از کاروانیان بود. به عنوان نمونه امام حسین علیهالسلام در مکانی به نام "زباله" خبر شهادت قیس بن مسهر صیداوی را که شنید، نامهای را بیرون آورد و پس از اعلام خبر کشته شدن مسلم بن عقیل، هانی بن عروة و عبد اللَّه یقطر بیعتش را از همراهان برداشت. آن حضرت خطاب به همراهان فرمود: «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ أَمّا بَعْدُ؛ فَقَدْ أَتانا خَبَرٌ فَضیعٌ! قَتْلُ مُسْلِمِ بْنِ عَقیل وَ هانِی بْنِ عُرْوَةَ وَ عَبْدُاللّهِ بْنِ یَقْطُرَ، وَ قَدْ خَذَلَتْنا شیعَتُنا، فَمَنْ أَحَبَّ مِنْکُمُ الاِنْصِرافَ فَلْیَنْصَرِفْ، لَیْسِ عَلَیْهِ مِنّا ذِمامٌ»؛ بسم الله الرحمن الرحیم؛ امّا بعد، خبر ناگوار شهادت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه و عبدالله بن یقطر به ما رسید،شیعیان ما از یاریمان دست کشیدند، پس هرکه از شما قصد انصراف دارد، منصرف شود؛ هیچ بیعتی از ما بر عهده او نیست.
دربارهی این فراز از کلام امام حسین که فرمود «قَدْ خَذَلَتْنا شیعَتُنا»، شاید شیعه را به معنای «همراه» و «مشایعتکننده» در نظر بگیریم، بهتر باشد؛ با فرض این معنا، امام میفرمایند «آنها که ما را در کاروان مشایعت کردند، تنها رها کردند»؛ همچنان که درباره خِذلان گفتهاند به معنای یاری نرساندن و ترک کمک از کسی است که گمان یاریاش میرفت. وگرنه "شیعه" به معنای حقیقی خود، مقامی است که امام و هادی خویش را تا پای جان «مشایعت» میکند. این فراز برای انسان مؤمن امروزین مایهی تنبّه و انذار است؛ به این صورت که فرد مؤمن باید ببیند در طوفان حوادث و فتنههای دنیا تا چه حد میتواند به فرهنگ و ارزشهای شیعی خود پایبند باشد.
نکته دیگری که در این فراز از کلام امام حسین علیهالسلام پررنگ جلوه میکند، اذن عمومی امام به ترک کاروان است. این نوع رفتار را بارها در طی حرکت کاروان از سوی امام شاهدیم. آنها که تربیتیافته مکتب عترت و مکتب حسینی بودند، در هر بار میدانستند که میل امام، همراهی تمام کاروانیان با ایشان و تا پای شهادت است، اما آن عده که به طمع حکومت و قدرت و مکنت با امام همراه شدند، زمانی که فهمیدند مسیرشان جز به کشته شدن نمیانجامد، از کاروان حسینی جدا شدند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: قیام امام حسین ع کربلا عاشورا امام حسین علیه السلام امام حسین ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۶۷۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضرت معصومه علیها السلام، الگوی هویت دخترانه در اسلام
اما نکته اصلی این است که سیره اجتماعی حضرت معصومه (س) به عنوان الگوی دختران چگونه است؟
آنچه در تاریخ در مورد زندگی اجتماعی حضرت معصومه(س) آمده است، در غالب سیره سیاسی و فرهنگی-تبلیغی ایشان نمایان است. حضرت معصومه(س) طبق روال هجرت علویان، برای فرار از ظلم و ستم حکومت، و نشر و تبلیغ آیین محمدی(ص)و آشکار کردن چهره نفاق دینی عباسیان و مظلومیت خاندان اهل بیت(ع) و روشن ساختن اذهان جامعه نسبت به امامت و ولایت، هجرت را برگزید.
ولایتمداری
حضرت معصومه(س) با این که خواهر امام رضا(ع)، امام و رهبر زمان خویش بود، با این حال اطاعت بی چون و چرا از دستورات آن امام همام را بر خود واجب میدانست. لذا هنگام پیشنهاد دادن حضرت رضا(ع) به خواهر خویش مبنی بر سفر به سوی ایشان، بدون درنگ خواسته امام خویش را اجابت نمود.
هجرت از مدینه به سوی طوس برای بندگی خداوند، ولایت مداری و بصیرت حضرت فاطمه معصومه(س) میتواند برای ما انسانها بهترین الگو باشد.
حضرت فاطمه معصومه(س) حق ولایت مداری را در دوران خود ادا کرد. روایاتی که از آن حضرت نقل شده اغلب درباره امامت و ولایت علی ابن ابیطالب(س) است که با اثبات این ولایت، ولایت دیگر امامان معصوم(ع) نیز ثابت میشود. آنجا که حضرت معصومه(س) از زبان خانم فاطمه زهرا(س) نقل نموده است که فرمود: «آیا سخن رسول خدا در روز غدیر را فراموش کردید که فرمود: «هر که من مولای اویم علی مولای اوست.» ظلم ستیزی و مقابله با طاغوت زمان خود، هجرت از مدینه به سوی طوس برای بندگی خداوند، ولایت مداری و بصیرت حضرت فاطمه معصومه می تواند برای ما انسان ها بهترین الگو باشد.
تبلیغ دین و روشنگری علمی
حضرت معصومه(س) در زمان امامت برادر بزرگوارشان با نقل احادیث مربوط به ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام و جانشینان بر حق ایشان و تبلیغ آیین محمدی افکار عموم را با حقایق الهی روشن کرد.
ایشان از پدر گرامی خویش و اجداد شریف و بزرگان و جمعی از خاندان جلیل القدرش احادیثی نقل کرده که قابل قبول علمای شیعی و سنی است. نمونهای از روایاتی که از حضرت معصومه(س) با سلسله سندهای معتبر و موثق به دست ما رسیده، به شرح ذیل است: حضرت فاطمه زهرا(س) به نقل از رسول خدا(ص) میفرماید: «آگاه باشید، هر کس با دوستی آل محمد بمیرد، شهید مرده است.» روایت مزبور به حدیث «فاطمیات» مشهور است. چون جز دو تن از کسانی که در سلسله آن وجود دارند، بقیه «فاطمه» نام دارند.
ایشان از پدر گرامی خویش و اجداد شریف و بزرگان و جمعی از خاندان جلیل القدرش احادیثی نقل کرده که قابل قبول علمای شیعی و سنی است.
هجرت و روشنگری عملی
حضرت معصومه(س) با هجرت خویش، به نشر و تبلیغ آیین محمدی صلی الله علیه و آله و سلم پرداخت و از هر فرصتی استفاده کرد و با نقل احادیث مربوط به ولایت و امامت چهره نفاق دینی عباسیان و مظلومیت خاندان اهل بیت علیهم السلام را آشکار ساخت و اذهان جامعه را نسبت به امامت و ولایت امامان معصوم(ع) روشن کرد و توانست به رسوا کردن حکومت مأمون و تشکیل پایگاه تشیع در عالم و تأسیس مدینه فقه و اجتهاد بپردازد.
با خروج حضرت معصومه(س) و مقابله با مأموران عباسی و مسموم شدن ایشان به دست عمال عباسی، عموم مردم فهمیدند معنای ولایت عهدی چیزی جز یک فریب نبوده است. اگر امام رضا(ع) شخص دوم مملکت است چه طور خواهر گرانقدر ایشان با آن مقام و منزلت معنوی از دیدن برادر خود محروم است و تنها و غریب در بیابان ها مسموم شده و برادرانش مقابل چشمانش به شهادت رسیدند. به یقین این حرکت حساب شده آن حضرت عمق بصیرت و روشن بینی آن حضرت را نشان می دهد. حضرت معصومه(س) به خوبی رسالت خود را انجام داد و به افشاگری و رسوائی حکومت عباسی پرداخت.
حضرت معصومه(س) یکی از شاخصترین الگوهای هویت دخترانه در اسلام است. سیره اجتماعی این بانوی بافضیلت به عنوان یک الگوی به تمام معنا، میتواند در جهت شناخت و حفظ هویت دخترانه، سرمشقی باشد برای تمام دخترانی که هدفشان رسیدن به کمال انسانیت است.
آنچه در تاریخ در مورد زندگی اجتماعی حضرت معصومه(س) آمده است، در غالب سیره سیاسی و فرهنگی تبلیغی ایشان نمایان است. ایشان با هجرت خویش، به نشر و تبلیغ آیین محمدی(ص) پرداخت و از هر فرصتی استفاده کرد و با نقل احادیث مربوط به ولایت و امامت چهره نفاق دینی عباسیان و مظلومیت خاندان اهل بیت(ع) را آشکار ساخت و اذهان جامعه را نسبت به امامت و ولایت امامان معصوم(ع) روشن کرد و توانست به رسوا کردن حکومت مأمون و تشکیل پایگاه تشیع در عالم و تأسیس مدینه فقه و اجتهاد بپردازد.
منبع: روزنامه قدس