Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین معین شرافتی سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مطرح کرد: با کمی سیر در تاریخ عاشورای سال ۶۱ هجری قمری مشاهده می‌کنیم از خیل کثیر امت اسلامی و افرادی که خود را مسلمان می‌دانستند، تنها عده کمی خود را متصل به امام زمان خویش کردند و به یاری او شتافتند و به فیض سعادت نائل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اباعبدالله الحسین (ع) از آغاز حرکت و قیام آغوش خویش را باز کردند و از افراد مختلف حتی با عقائد گوناگون دعوت می‌کنند تا به او بپیوندند این را می‌توان در نامه به عبیدالله بن حر تا دعوت از زهیر بن قین و وهب نصرانی یا عمرو بن قیس مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید

ویژگی‌ یاران اباعبدالله (ع) چیست؟ / سه ویژگی که ما را جزو سربازان حسین آخرالزمان قرار می‌دهد

وی ادامه داد: البته از بین این دعوت‌ها تنها جناب وهب و زهیر پاسخ مثبت به امام دادند و او را یاری کردند، در این میان حتی امام حسین (ع) در روز عاشورا نیز دست از دعوت به هدایت بر نداشتند و از آغاز جنگ تا لحظاتی قبل از شهادت به نوعی که لشکریان بشنوند اقدام به دعوت کرده است. در تاریخ ذکر شده که امام در آغاز نبرد فرمودند «آیا دادرسى نیست که براى رضاى خدا به داد ما برسد؟ آیا دفاع‌کننده‌اى نیست که از حریم رسول خدا (ص) دفاع کند؟». حال سوال اینجاست که چرا تنها عده کمی به این دعوت‌های متعدد پاسخ مثبت دادند؟، چه مانع‌هایی باعث عدم اجابت، ولی خدا شد؟ و عوامل یزیدی شدن یا یزیدی ماندن چیست؟

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در پاسخ به سوال فوق باید گفت یک عامل ریشه‌ای این مسئله عدم وجود ایمان حقیقی و کامل است. ایمانی که تمام دلبستگی‌های مادی و دنیوی را کنار بزند تا فرد بتواند مسیر حمایت از حجت خدا را انتخاب کرده و به یاری او بشتابد حتی اگر آخر کارش به شهادت ختم شود. اتفاقاً امام حسین (ع) نیز از همان ابتدا دنبال چنین افرادی بود. حضرت در لحظات ترک مکه مکرمه اینگونه اعلام داشتند «هر کس می‌خواهد جانش را در راه ما تقدیم کند و در لقای خداوند وطن گزیند، با ما همراه شود».

حجت الاسلام شرافتی تصریح کرد: در نتیجه کسی که دست از جان شسته و اهل ایثار و فداکاری نیست، نمی‌تواند حسینی شود. از طرف دیگر می‌بینیم عموم مردم که از جمله یزیدیان شمرده می‌شوند دچار دنیا زدگی هستند، امام حسین (ع) نیز مردم آن زمان را اینگونه معرفی می‌کنند که آن‌ها عبد دنیا هستند و یک دینداری حداقلی دارند در حد زبانی و حرفی و اگر دچار امتحان شوند دینداران خیلی کم هستند.

وی اظهار کرد: دیگر عامل یزیدی ماندن مردمان زمان اباعبدالله (ع) عدم شناخت مقام امام است. اهل معرفت به مقام امام و امام شناسان خود را به هر طریقی بود به امام رساندند. حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه از این دست هستند. با آنکه در کوفه بودند و تهدیدات و تطمیع‌های ابن زیاد را می‌دیدند، اما خود را رساندند، چون اهمیت یاری امام را درک کرده بودند.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: در طرف مقابل ابن حر بیرون از کوفه است و امکان یاری امام حسین (ع) را دارد امام هم شخصا از او استمداد می‌طلبد و حتی گفتار پیامبر (ص) را برایش یادآوری می‌کند که فرمودند: «هر کس فریاد استغاثه اهل بیت مرا بشنود و به یاریشان نشتابد خداوند وى را به رو در آتش دوزخ اندازد»؛ ولی با این حال باز یاری امام را رها کرد؛ زیرا معرفت به مقام امام ندارد و دغدغه و مسئولیت امام را در هدایت و سعادت بشریت قبول نکرده است.

حجت ااسلام شرافتی افزود: علت دیگر انتخاب و همراهی با یزید عدم درک درست خطر گناهان کوچک و بزرگ است. اینکه افراد در ارتکاب گناه جرأت پیدا کرده باشند و بی محابا اقدام به گناه آلوده شوند، کم کم و قدم قدم چشم‌ها و گوش‌های آن‌ها کارایی خود را در شناخت حقیقت از دست می‌دهد و توفیق همراهی با امام رمان خویش را از دست می‌دهند.

وی توضیح داد: در احادیث داریم که هر گناهی یک نقطه سیاه و تاریک در دل ایجاد می‌کند و با فراگیر شدن ارتکاب معاصی، قلب سخت شده و دیگر تحت تأثیر حرف، نگاه و نفس امام هم قرار نگرفته و حتی اقدام به جنگ و قتل امام زمان خویش هم می‌نماید. در طرف مقابل اگر افراد برکات زندگی معصومانه و در سایه تقوا را مطلع باشند به هیچ قیمتی حاضر نمی‌شوند خویش را به سیاهی و تباهی گناهان آلوده سازند.

این کارشناس مذهبی در ادامه مطرح کرد: امام حسین (ع) در حدیثی نکته مهم در همراهی شیعیان با خویش را تبعیت بر شمرده و تا اینکه فرد در اعمال و رفتار خویش تابع آن‌ها نباشد شیعه و حتی دوست ایشان هم شمرده نمی‌شود، فرمودند: «شِیعَتُنَا وَ هُمْ مَوَالِینَا وَ هُمْ مِنَّا وَ لِذَلِکَ قَالَ إِبْرَاهِیمُ فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی»؛ شیعیان ما که دوستان ما هستند از ما شمرده می‌شوند همچنانکه حضرت ابراهیم بیان کرده که هرکس از من تبعیت کند از من است.

حجت الاسلام شرافتی در پایان گفت: در اهمیت زندگی در سایه تقوا همین بس که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «کُلُّ تَقِیٍّ وَ نَقِیٍّ آلی»؛ یعنی هر فرد متقی و پرهیزگار از آل و خاندان من است؛ بنابراین زندگی همراه با تقوا سبب همراهی با امام زمان است و ترک آن خطر دشمنی با ایشان را دارد در نتیجه با شناخت کامل عوامل ترک امام از طرف مردمان آن روزگار باید خود را از خطر ترک یاری امام زمان خویش حفظ کنیم، خطری که خسران کامل است و نابودی دنیا و آخرت ما را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی محرم ۱۴۰۰ امام حسین کربلا یاری امام امام حسین امام زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۰۷۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه عواملی در محیط کار استرس‌زا است؟

دکترای روانشناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور گفت: یکی از عوامل استرس‌، کار بیش از حد است و انجام اعمال تکراری، یکنواخت و طولانی نیز موجب ضعف در سلامت افراد می‌شود.

حسین روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به استرس در محیط کار و تأثیر آن بر افراد، با بیان اینکه یکی از نتایج استرس می‌تواند فرسایش فیزیکی بدن باشد، اظهار کرد: در بسیاری از افرادی که در معرض قسمتی از این مخاطرات هستند، می‌توان بسیاری از پیامدها و نتایج مضر استرس را مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه حتی اگر استرس، عامل به وجود آورنده آسیب‌ها نباشد، می‌تواند عامل تسریع یا تشدید کننده آسیب‌ها به شمار رود، افزود: میزان رضایت شغلی و اجتماعی افراد و حتی طول عمر آنها رابطه بسیار نزدیکی با میزان استرس دریافتی از محیط دارد.

دکترای روانشناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، درجه بالایی از استرس در محیط کار، می‌تواند افزایش هزینه‌های ناشی از افزایش سوانح کار، زمان‌های تلف شده، افزایش مراقبت‌های بهداشتی و کاهش بازدهی را به همراه داشته باشد.

روزبهانی ادامه داد: کاهش بازدهی می‌تواند به علت ناتوانی‌های جسمانی و به دلیل پیامدهای روانی استرس حاصل شود و شواهد موجود نشان می‌دهد که ضعف در کارایی می‌تواند ناشی از استرس کاری و شرایط نامناسب محیط کار باشد.

وی با بیان اینکه خواسته‌های شغلی افراد به طور معنی‌داری به سلامت و نشانه‌های آسیب‌شناسی افراد ارتباط دارد، گفت: یکی از عوامل استرس‌، کار بیش از حد است؛ کار زیاد میزان بالایی از استرس را به وجود می‌آورد و افرادی که مجبور باشند فعالیت‌های سخت، طولانی و با حجم زیاد را انجام دهند، به شدت تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

دکترای روانشناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه اعمال تکراری، یکنواخت و طولانی موجب ضعف در سلامت افراد می‌شود، اضافه کرد: فشار کار نیز می‌تواند استرس‌آور باشد؛ به عنوان مثال مشخص شده است افرادی که برای پیشرفت شغلی باید به شدت کار کنند، اسید اوریک خون بالایی دارند که به عنوان یک شاخص از استرس محسوب می‌شود.

کد خبر 751289

دیگر خبرها

  • حضرت معصومه علیها السلام، الگوی هویت دخترانه در اسلام
  • تشریح برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان/ نصف جهان رنگ و بوی رضوی به خود می‌گیرد
  • تشریح برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان/ نصف جهان رنگ و بوی ضوی به خود می‌گیرد
  • محمد حسین صفار هرندی: اختلاف داخلی زمینه‌ساز نفوذ دشمن است
  • جشن بزرگ «دختران ایران» در میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود
  • محفل انس با قرآن در آبدان برگزار شد
  • برای انجام دومین سفر به خراسان شمالی از رییس جمهور دعوت شد
  • چه عواملی در محیط کار استرس‌زا است؟
  • طنین نوای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی(ره)
  • حمله موشکی حزب‌الله به مقر فرماندهی لشکر اسرائیل در جولان