ظهور منتقم و آرزوی جهاد در رکاب امام زمان(عج)، به زائران سیدالشهداء(ع) امید میدهد
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۳۰۴۴۳
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با بیاناینکه زیارت عاشورا امید به آینده روشن را وعده میدهد، گفت: ظهور منتقم و پرورش آروزی جهاد در رکاب آن حضرت(عج) برای زائران امام حسین(ع) امید به آینده را به ارمغان میآورد.
به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت قرار گرفتن در ماه های محرم و صفر و ایام عزاداری های سید و سالار شهیدان(ع)، در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام «محمدرضا نصوری»، معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت آموزه های مهدوی و امام شناسانه زیارت عاشورا را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه سیزدهمین بخش آن تقدیمحضورتان می شود:
زیارت عاشورا از نظر یاری و نصرت امام هر عصر و زمان چه آموزه هایی برای منتظران دولت موعود دارد؟
یاری امام و دفاع از مظلوم گرچه در حد نیت و آرزو هم باشد، امری ارزشمند و اخلاقی و قابل تحسین است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آمادگی برای گرفتن انتقام مظلومان نیز در زیارت عاشورا به منتظران امام مهدی(عج) آموزش داده می شود: «أَنْ يَرْزُقَنِی طَلَبَ ثارِكَ مَعَ إِمامٍ مَنْصُورٍ»؛ یعنی تلاش و دعا می کنیم در آن مسیری باشیم که در رکاب امام مهدی(عج) انتقام خون سیدالشهداء و یارانشان و هر مظلومی را بگیریم.
با توجه به آنکه رسیدن به مقاصد متعالی بنابر آموزه های دینی ما نیازمند بصیرت است، آیا این زیارت شریف نیز بر ضرورت داشتن بصیرت برای یاری امام تاکید و تصریح دارد؟
یکی از آموزه های مهم زیارت عاشورا بصیرت دینی و سیاسی است، بصیرت یعنی دیدن واقعیت در پس پرده های فتنه و شبهه و انتخاب راه درست از میان بیراهه های فراوان. زیارت عاشورا با نشان دادن راه از چاه، زائرین سیدالشهداء(ع) را به نور بصیرت منوّر میکند. دشمنان پشت پرده فاجعه کربلا را رسوا می کند و با گذر از جنایتکارانی که بازیچه سردمداران کفر و ظلم در حق اهل بیت(ع) بودند، سرنخ این طغیان گری را در دست افرادی مثل معاویه و امثال اینها می داند بلکه اول ظالم در حق پیامبر(ص) و آل پیامبر(ص) را جریان بنی امیه می داند.
انسان در این مسیر باید سه نکته را رعایت کند: اینکه تا می تواند امام زمان شناس باشد. البته این کافی نیست چراکه باید دشمن شنـاس هم باشیم.
پایداری و مقاومت دیگر درس بزرگ این زیارت برای منتظران است، باید توجه داشت یکی از اصول مهم زندگی مؤمنین در حراست از ایمان فردی، خانوادگی، اجتماعی، اصل پایداری در مسیر حق و دچار نشدن به آفتی چون توقف، ارتجاع و یا ارتداد از مسیر حق است. زیارت عاشورا صبر و پایمردی در راه حق را از جمله عوامل ارتباط با امام حسین(ع) می داند و با الگو قرار دادن آن حضرت(ع) به زائریاش درس صبر و مقاومت می دهد: «وَثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَيْنِ وَأَصْحابِ الْحُسَيْنِ الَّذِينَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِالسلام».
جامعه منتظر ظهور امام مهدی(عج) نیازمند امید و انگیزه برای تحمل سختی های عصر غیبت است، آیا در زیارت عاشورا در کنار بیان جنایات علیه امام حسین(ع) و مصائب آن حضرت(ع)، به آینده روشن بشر هم اشاره می شود؟
بله، این زیارت امید و آینده روشن را وعده می دهد، اینکه انتقام خون سیدالشهداء(ع) روزی گرفته و عدالت در جهان گسترده می شود؛ ظهور منتقم و پرورش آروزی جهاد در رکاب آن حضرت(عج) برای زائرین امام حسین (ع) امید به آینده را به ارمغان می آورد: «أَنْ يَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِكَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ».
این امید به ما یاد می دهد که با دیدن ظلم و فساد و بی بند و باری در دنیا، خود را رها نکنیم بلکه در کنار ایمان و عمل صالح، امید به ظهور امام عصر(عج) و گرفتن انتقام از ظالمان را در دلهایمان بپرورانیم.
این زیارت چه تصریحی درباره پیروزی های جبهه حق بر باطل دارد؟
زیارت عاشورا با بیان پیروزی قطعی حق و نیروهای حق، قطعیت نابودی باطل و اهل آن را اعلام و تصریح می کند که امام حسین(ع)، یاران و مکتبشان زنده است و در مقابل جبهه باطل مرده و لعنت خدا بر آنها دائمی است که این نوید پیروزی همیشگی اهل حق بر باطل را می دهد.
زیارت عاشورا چه آموزه های دیگری دارد که با آنها می توان مسیر انتظار را به مقصد ظهور پیوند زد؟
نگاه همزمان به دنیا و آخرت آموزه بزرگ این زیارت برای منتظران است تا دانند در کنار عزت دنیایی باید به عزت و منزلت اخروی خود نیز نظر داشته و برای تامین آن بکوشند. یعنی مؤمن باید مسیر سعادت اخروی خودش را از عالم دنیا بگیرد و این میسر نمی شود مگر در پرتو تمسک به قرآن و توسل به اهل بیت(ع) «وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ» یعنی آبروی دو عالم. و از این رو زائر در زیارت عاشورا عرضه می دارد: «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی عِنْدَکَ وَجیهاً بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ فِی الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ».
پایان پیام/9منبع: شبستان
کلیدواژه: امام حسین ع زیارت عاشورا مهدویت زیارت عاشورا امام حسین ع آن حضرت ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۰۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کنگره جهانی امام رضا(ع) رسانهای برای بیان ظرفیت جهانی شدن سیره و آموزههای رضوی
دکتر احد فرامرز قراملکی، مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی:ائمه(ع) همانند وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام(ص) واسطهای میان وحی الهی و کلام خداوند با مردم هستند. این هویت واسطهای پیامبر(ص) و انبیا(ع) در اساس با چیزی که آن را رسانه میدانیم، مشترک است.
رسانه؛ هویت واسطهای دارد همان گونه که ائمه(ع) و پیامبر گرامی(ص) واسطه مقدسی میان امر قدسی و انسانها هستند. ائمه(ع) و پیامبر گرامی(ص) با توجه به اینکه بخشی از وحی هستند به معنای اعم کلمه، چون وحی در مفهوم کلام اسلامی فقط قرآن نیست. قرآن وحی نازل است و ائمه(ع) و پیامبران الهی وحی ناطق هستند و وحی به معنای اعم، همه این موارد را شامل میشود. وحی در معنای اعم یعنی کلام الهی و سنت پیامبر(ص) و سنت ائمه(ع) نیازمند واسطهای هستند که این واسطه بتواند پیام این وحی به معنای اعم را به مخاطبان امروزی برساند. علاوه بر آن ایجاد رغبت کرده و اقبال ایجاد کند و پذیرشی را بیافریند، این امر یعنی رسانه.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت امروز رسانه میان وحی به معنای عام بین ائمه(ع) و پیامبر(ص) با مردم همان هویت واسطهای را ایفا میکند که در اصل ائمه(ع) میان خدا و مردم این واسطه بودن را ایفا میکردند. این نشان میدهد رسانه در ایجاد تعامل و ارتباط بین مردم در عرصههای مختلف و سنین گوناگون و ذائقههای مختلف و ارتباط با ائمه(ع) وظایف مهمی دارد و شاید کمتر چیزی به اندازه رسانه بتواند در ایجاد این ارتباط مؤثر سهیم باشد.
در بحارالانوار روایتی از پیامبر خدا(ص) در مورد یتیمان آل محمد(ع) آمده که حضرت فرموده است: «از یتیمی که پدرش را از دست داده سختتر، یتیمی کسی است که از امام خود بریده شده و توان دسترسی به او را ندارد و حکم مسائل دینی مورد ابتلایش را نمیداند. بدانید هر کس از شیعیان ما به علوم ما آگاه باشد، این شخصی که به شریعت ما آگاه نیست و دسترسی به ما ندارد، همچون یتیمی است در دامان او. بدانید هر کس او را هدایت و ارشاد کند و شریعت و احکام ما را به او بیاموزد، در جمع بهشتیان برین با ما خواهد بود». در همین راستا بافضیلتترین تکفل یتیم، آن سرپرستیای است که از یتیم اهل بیت(ع) سرپرستی کند. رسانه میتواند به سرپرستی ایتام اهل بیت(ع) کمک کند به این معنا که ایتام اهل بیت(ع) را زیر حمایت خود آورده و آنها را به اهل بیت(ع) برگرداند.
در همین راستا، کنگره جهانی امام رضا(ع) که رخدادی عظیم و جهانی است و مجموعه همایشهایی درباره امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) را در برمیگیرد، با هدف حرکتی علمی، فرهنگی و تحقیقاتی در زمینه شناختن و شناساندن ائمه معصوم(ع) به ویژه امام رضا(ع) به جهانیان بیشتر از چهار دهه است که شروع به فعالیت کرده است. البته نخستین کنگره جهانی سال 1363 برگزار و تا سال 1372 سه کنگره دیگر در سطح بسیار بالا و با حضور اندیشمندان، علما، فضلا و مراجع تقلید عظام از سراسر جهان برگزار شد. این کنگره پس از توقفی 30 ساله و با تأکید تولیت محترم آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد و پس از پشت سر گذاشتن چندین پیشنشست در داخل و خارج از کشور، هفته آینده و همزمان با دهه مبارک کرامت پنجمین دوره آن برگزار میشود و امید آن داریم کنگرههای بعدی هم هر دو سال یک بار برگزار شده و به رویکرد تمدنی امام رضا(ع) بیشتر از گذشته پرداخته شود.
برای کنگره جهانی امام رضا(ع) سعی شده مسئلهای کانونی که اکثریت بشر درگیر آن هستند، انتخاب شود. به همین دلیل موضوع کنگره پنجم که برای آن چندین پیشنشست هم برگزار شده، «عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس» است؛ چرا که عدالت و تبعیض اساسیترین موضوع جهان معاصر است و جهتگیری این کنگره دستیابی به عدالت جهانی و مبارزه با ظلم جهانی است. ظلمی که برخاسته از تبعیض نژادی یا قومی، یا ظلم اشراف بر فقرا و شکلهای گوناگون ظلم باشد همگی موضوع این کنگره هستند. همزمانی این کنگره و موضوع آن با ظلمستیزی بیامان جبهه مقاومت و مردم فلسطین هم سبب شده مورد اقبال جدی قرار بگیرد.
تلاش میکنیم کنگره جهانی حضرت رضا(ع) دانشی در گوشهای و در داخل پوشهای ایجاد نکند، بلکه با کمک این کنگره و جشنوارههایی از این دست، معارف رضوی را در زیست روزمره انسانها در خانواده، تعاملات اجتماعی، تعاملات شغلی و... بکشانیم و نشان داده و بیان کنیم به سبک دیگری هم میتوان زندگی کرد. این کنگره با کمک رسانهها، خود رسانهای اثرگذارتر بوده و پیامی عالمگیر خواهد داشت و نشان میدهد افراد به هر آنچه از فطرت برمیخیزد شیفتگی دارند و از آن مهمتر اینکه معارف رضوی پاسخگوی نیازهای فطری بشر است.
امام رضا(ع) در روایتی که در صفحه 180 معانی الاخبار آمده، فرمودهاند: «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا» یعنی اگر مردم زیباییهای سخنان ما را میشناختند، بیشک از ما پیروی میکردند. این روایت ثامن الحجج(ع) میتواند سرآغازی برای دوران جدید باشد که بتوانیم با امثال کنگرههای امام رضا(ع) سخن نیکوی حضرت را به گوش جهانیان برسانیم. در تمام برنامهها و کنگرههای مختلف مانند گفتوگوی ادیان، الهیات زیارت، مکتب و هنر رضوی و... تمام تلاش این است که بتوانیم محاسن کلام ائمه(ع) را نشان دهیم تا در آن صورت خود به خود تبعیت از آنان در جای جای زندگی رخ بدهد. محاسن کلام آن حضرت(ع) را باید در جزئیات امور و از سخنانشان بیرون آورد و نشان داد.
این حدیث شریف و کلام ثامن الحجج(ع) را شاقولی برای آزمون و جهتگیری تمام فعالیتهای علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و حرکت در راستای رسانهای کردن و بهره بردن از ظرفیت جهانی سیره و فرهنگ رضوی بر اساس فطرت انسانی میدانیم.
مریم احمدی شیروان